Met Eyes Wide Open over verborgen homoseksualiteit binnen de orthodox Joodse gemeenschap, maakte de Israëliër Haim Tabakman zich niet populair in eigen land.
De film werd geboycot en kostte Tabakman enkele vriendschappen.
Het is moeilijk uit te maken wat de slager Aaron (gelukkig gehuwd en liefhebbende vader voor zijn kinderen) in zijn hoofd heeft als hij de zwervende Ezri aanneemt om te helpen in zijn slagerij. Enerzijds heeft hij die hulp nodig na het overlijden van zijn vader maar anderzijds kent hij Ezri's reputatie. De religieuze orde binnen de orthodoxe wijk wordt danig verstoord wanneer mensen doorkrijgen dat Ezri bij de slager in vaste dienst is en zelfs een kleine kamer boven de slagerij heeft betrokken.
Iedereen weet dat hij op mannen valt. De 'fatsoenspolitie' komt Aaron meerdere keren vertellen dat zijn nieuwe assistent moet verdwijnen. Maar de slager wordt verliefd op Ezri. "Eindelijk leef ik", zegt Aaron tegen de rabbijn, "vroeger was ik dood".
EYES WIDE OPEN houdt lange tijd twee oerkrachten in bedwang die elkaar niet verdragen: mannenliefde en religie. Tabakman koos voor een kalme, onsentimentele aanpak en dat maakt de film tot een bescheiden maar rake verbeelding van de ingrijpende gevolgen van een ongewild maar hevig verlangen. Buiten Israël kreeg het drama over de onmogelijke liefde wel veel lof en belangstelling.