‘Homecoming (1945)’ gaat over een dag, 12 augustus 1945, in een klein dorpje in het door
de Sovjets bezette Hongarije. Een belangrijke dag voor Istvan: zijn zoon gaat trouwen, en
aangezien hij een vooraanstaand persoon is in het dorpje, is het feest méér dan zomaar een
bruiloft. Maar zijn grootse plannen worden verstoord als op het kleine stationnetje nabij het
dorp twee orthodoxe Joden met twee mysterieuze kisten arriveren.
Onrust en angst slaan toe onder de inwoners als de vreemdelingen met hun kisten op pad
gaan richting het dorpje. De spanning groeit met hun iedere stap, want wat komen de
mannen doen? Zijn ze familie of vrienden van de Joden die daar woonden, maar die tijdens
de oorlog zijn verdwenen? Zijn ze gekomen om de eigendommen en bezittingen van die
Joodse families, die de achtergebleven dorpelingen onderling hebben verdeeld, terug te
claimen?
‘Homecoming’ gaat niet alleen over die 12e augustus vlak na de oorlog, maar ook over
1945, en wat dat jaar betekent in de geschiedenis; een beladen overgangsperiode tussen
twee tijdperken, niet alleen in Hongarije maar in heel Europa. In prachtig zwart wit
geschoten en ondersteunt door melancholische muziek, verteld ‘Homecoming’ een subtiel
en doordacht verhaal over recuperatie en restitutie, over collectieve schuld en schaamte.
"HOMECOMING (1945)" werd door 59 bezoekers gewaardeerd op een 4,21
4






Ofschoon Dalva twaalf is, kleedt ze zich, draagt ze make-up en leidt ze haar leven alsof ze een volwassen vrouw is. Op een zekere avond wordt ze meegenomen uit haar vaders huis. Aanvankelijk is ze met stomheid geslagen en woedend om de situatie. Later maakt ze kennis met een sociaal werker, en een tiener die kampt met woedeaanvallen. Een nieuw leven lijkt aan te vangen voor Dalva: een leven passend bij haar leeftijd.


