Let op, i.v.m. de lengte van de film, beginnen we al om 19.30 uur.
Festivalprijzen, superlatieven en commotie vergezellen Gouden Palmwinnaar La
vie d'Adèle sinds de première in Cannes en zo hoort het bij belangrijke films. De
commotie vooral veroorzaakt door de beide hoofdrolspeelsters die het optreden van
Kechiche vergeleken met dat van een slavendrijver, maar ook door de expliciete
scènes in de film.
We ontmoeten Adèle als ze vijftien is en nog op school zit. Scènes op het
schoolplein, in de klas en de gesprekken die ze thuis aan tafel voert laten haar leven
zien. Eerst heeft ze nog een vriendje, maar wanneer ze op straat de blauwharige
Emma, studente aan de kunstacademie passeert, gebeurt er iets, al weet ze niet
meteen wat. Als ze elkaar later weer ontmoeten in een club raken ze in gesprek.
Afspraakjes volgen. Ze houden het eerst verborgen voor Adèles ouders, voor wie een
lesbische relatie misschien een te grote schok zal zijn. Emma's ouders zijn al meer
gewend. Juist die scènes in het ouderlijk huis laten zien hoe binnen de gezinnen met
elkaar wordt omgegaan en hoe liefde zich in de loop van de tijd kan ontwikkelen.
Kechiche neemt zeer uitgebreid de tijd om Adèle te portretteren. De beide actrices,
zowel Léa Seydoux als Adèle Exarchopoulos acteren briljant naturel. De Frans-
Tunesische Kechiche is opnieuw een scherp observator en weet de manieren van de
Franse middenklasse goed te verbeelden.