Paradies Liebe is de eerste film van Ulrich Seidl van een drieluik .
De volslanke vijftigjarige Oostenrijkse Teresa gaat op avontuur!, Naar Afrika!. Dat
zorgt voor pijnlijke neokoloniale situaties, waarbij seksualiteit , macht, en onmacht,
stuivertje wisselen.
En de kijker wordt geconfronteerd met eigen vooroordelen en moraal: avontuur en
verveling, seks en aantrekkelijkheid ,profiteren en helpen, blank of zwart, jong en
oud.
Uit Seidl’s stijl herken je zijn verleden als documentairemaker. Hij is gefascineerd
door de mens in al zijn naaktheid. Zowel letterlijk als figuurlijk. Seidl pelt genadeloos
alle buitenkant en waardigheid van zijn personages af, totdat hulpeloze naaktheid
overblijft. Een cynisch, maar realistisch wereldbeeld.
Een fantastische, maar uiterst ongemakkelijke film!






Ofschoon Dalva twaalf is, kleedt ze zich, draagt ze make-up en leidt ze haar leven alsof ze een volwassen vrouw is. Op een zekere avond wordt ze meegenomen uit haar vaders huis. Aanvankelijk is ze met stomheid geslagen en woedend om de situatie. Later maakt ze kennis met een sociaal werker, en een tiener die kampt met woedeaanvallen. Een nieuw leven lijkt aan te vangen voor Dalva: een leven passend bij haar leeftijd.


