Een existentialistische thriller met het framework van een western’, noemt de Nederlandse regisseur Anton Corbijn zijn tweede speelfilm. Corbijn, van huis uit fotograaf, debuteerde in 2007 als filmmaker met een in fraai zwart-wit gedraaid portret van Ian Curtis, de zanger van de Britse post-punkband Joy Division.
Ze noemen hem signor Farfalla (meneer Vlinder). In zijn vrije tijd bestudeert hij vlinders – een opmerkelijk vreedzame hobby voor een huurmoordenaar. Hij heeft een vlindertatoeage op zijn rug, tussen zijn schouderbladen.
Zijn opdrachtgever noemt hem Jack, zelf stelt hij zich voor als Edward. Na een aanslag op zijn leven in Zweden, waarbij hij niet alleen zijn belagers maar ook zijn vriendin doodde, is hij ondergedoken in een Italiaans dorp. Daar wacht hem een nieuwe opdracht, het vervaardigen van een moordwapen op maat.
Edward heeft het geduld en de handigheid van een vakman. Eindeloos slijpt hij metalen onderdelen bij. Af en toe drinkt hij cognac met de pastoor, die hem lijkt te doorgronden. En regelmatig bezoekt hij Clara, op wie hij steeds meer gesteld raakt. Zij is een prostituee; een huurling, net als hij.
In de Verenigde Staten was de film, mede dank zij Clooney, een groot commercieel succes. Corbijn laat, via de prachtige shots, zien dat hij een fotograaf is. Het landschap van Abruzzo met zijn bergdorpjes leent zich fraaie beelden. Corbijn weet daarnaast ook een spannend en boeiend verhaal te vertellen.
The American werd door de 116 bezoekers gewaardeerd met gemiddeld 3,73.