De film van Edward Berger begint met de dood van een paus, waarna kardinaal Lawrence de taak krijgt om het pauselijke conclaaf te leiden. Terwijl 113 kardinalen zich verzamelen, ontstaan er een machtsstrijd, met figuren zoals kardinaal Tedesco die probeert de hervormingen van Vaticanum II terug te draaien, terwijl kardinaal Adeyemi, een progressieve Afrikaanse prelaat, in populariteit stijgt. Kardinaal Lawrence, aanvankelijk terughoudend, wordt onverwachts zelf een serieuze kanshebber, waardoor hij verscheurd raakt tussen plicht en nederigheid.
‘Conclave’ verweeft machtsstrijd met mysterie, terwijl zuster Teresa krachtige kritiek uit op de geslotenheid binnen de kerk. Haar frustratie en eerlijkheid vormen een scherp contrast met de politieke manoeuvres van de geestelijken.
De film, volledig gefilmd in de Cinecittà Studios, heeft adembenemende beelden, waaronder gedetailleerde replica’s van de Sixtijnse Kapel. Het verhaal combineert op meesterlijke wijze kerkelijke machtsstrijd met diep persoonlijke conflicten, terwijl de onderlinge rivaliteiten binnen de kerk steeds meer naar de oppervlakte komen. Het resultaat is een meeslepend drama dat de kijker voortdurend in zijn greep houdt.
CONCLAVE WERD DOOR 159 BEZOEKERS GEWAARDEERD MET EEN 4,38
4






Ofschoon Dalva twaalf is, kleedt ze zich, draagt ze make-up en leidt ze haar leven alsof ze een volwassen vrouw is. Op een zekere avond wordt ze meegenomen uit haar vaders huis. Aanvankelijk is ze met stomheid geslagen en woedend om de situatie. Later maakt ze kennis met een sociaal werker, en een tiener die kampt met woedeaanvallen. Een nieuw leven lijkt aan te vangen voor Dalva: een leven passend bij haar leeftijd.


