In 1893 beginnen de zwijgzame Chileense scherpschutter Segundo, de uitgerangeerde Schotse officier MacLennan en de snoeverige Amerikaanse huurling Bill aan een expeditie om het land dat de Chileense regering aan de Spaanse zakenman José Menéndez heeft toegekend op te eisen en af te bakenen. Wat een administratieve expeditie lijkt, verandert in een gewelddadige jacht op Onas, de oorspronkelijke bewoners van de Tierra del Fuego archipel.
De synopsis klinkt als een klassieke western, maar de film reconstrueert op dramatische wijze een deel van het verhaal achter de uitbuiting en kolonisatie van Vuurland, en de genocide op inheemse volken door de beruchte José Menéndez, een Latijns-Amerikaanse zakenman die van de regering landrechten had gekregen en huurlingen gebruikte om de Patagonische inboorlingen op te jagen en te vermoorden.
Tegen het decor van intimiderend woeste vlaktes toont regisseur Felipe Gálvez Haberle het schrijnende koloniale verleden van Chili, en won in Cannes met zijn prachtige en hartverscheurende film ‘Los Colonos’ de Caméra d'Or.
LOS COLONOS WERD DOOR 50 BEZOEKERS GEWAARDEERD MET EEN 3,47
3,5





Ofschoon Dalva twaalf is, kleedt ze zich, draagt ze make-up en leidt ze haar leven alsof ze een volwassen vrouw is. Op een zekere avond wordt ze meegenomen uit haar vaders huis. Aanvankelijk is ze met stomheid geslagen en woedend om de situatie. Later maakt ze kennis met een sociaal werker, en een tiener die kampt met woedeaanvallen. Een nieuw leven lijkt aan te vangen voor Dalva: een leven passend bij haar leeftijd.


