De 16-jarige Yuni is de beste leerling van haar school. Ze wil verder studeren, maar er is geen geld en er zijn ook andere obstakels: de islamitische restricties binnen de Indonesische gemeenschap nemen steeds meer toe en het is duidelijk dat in deze omgeving ouders liever zien dat hun dochter goed trouwt, dan dat ze gaat studeren.
En dus belanden de huwelijksaanzoeken op Yuni’s bord en terwijl ze ieder aanzoek overweegt, begint Yuni aan een reis van zelfontdekking en zoekt ze de grenzen op van wat een meisje in haar situatie mag doen.
‘Yuni’ is een prachtig geacteerd, kleurrijk vormgegeven verhaal over de culturele druk op Indonesische tienermeisjes om een gearrangeerd huwelijk aan te gaan, en floreert als een portret van een jonge vrouw die klem zit tussen twee werelden, die grip probeert te krijgen op wie ze is, en de culturele en sociale druk voelt om zich te verzetten. Yuni is echter meer een kunstwerk dan een activistisch verhaal. De film oordeelt nooit, hij geeft gewoon weer, en doet dat met gratie en evenwicht.
YUNI WERD DOOR 90 BEZOEKERS GEWAARDEERD MET EEN 3,6





Ofschoon Dalva twaalf is, kleedt ze zich, draagt ze make-up en leidt ze haar leven alsof ze een volwassen vrouw is. Op een zekere avond wordt ze meegenomen uit haar vaders huis. Aanvankelijk is ze met stomheid geslagen en woedend om de situatie. Later maakt ze kennis met een sociaal werker, en een tiener die kampt met woedeaanvallen. Een nieuw leven lijkt aan te vangen voor Dalva: een leven passend bij haar leeftijd.


