“Drie akkoorden en de waarheid”, zo omschreef de invloedrijke songschrijver Harlan
Howard het country muziekgenre. De woorden staan getatoeëerd op de arm van Rose-Lynn,
een aspirerend zangeres die naam wil maken in de bakermat van de countrymuziek,
Nashville.
Rose-Lynn’s waarheid is echter weerbarstig: ze woont in Glasgow, ze is net vrijgelaten uit de
gevangenis en ze moet nu zorg gaan dragen voor haar twee kinderen, zo maakt ook haar
moeder Marion haar dwingend duidelijk. Maar dan vindt Rose-Lynn werk bij de welgestelde
Susannah, die haar hoort zingen en haar wil helpen haar droom te realiseren.
Vanaf daar lijkt het een bekende formule : de altruïstische, goedbedoelende vrouw met geld
en tijd die het meisje in nood een kans biedt op een levens veranderende gelegenheid,
tegenover de gebroken verhouding met de matriarch die al decennialang onbaatzuchtig is
geweest en ambitie ziet als egocentrisme.
Maar dan verrast het charmante en hartverwarmende ‘Wild Rose’ met beduidend meer bite
en inhoud dan de standaard ‘feelgood’ film. Voorzichtig maar trefzeker speelt de swingende
film met thema’s als dochter- en moederschap, opoffering, eigenwaarde en zelfontplooiing.