Laila is een jonge advocate die zich graag onderdompelt in het uitgaansleven van Tel Aviv.
Ze heeft een moeilijke relatie met Ziad, die minder progressief is dan hij lijkt. Laila deelt een
appartement met de lesbische dj Salma. Zij komt in de problemen als ze haar vriendin
meeneemt naar haar christelijke ouders. Op een dag trekt de islamitische studente Nour bij
hen in. Ze valt flink uit de toon, maar de vrouwen hebben toch veel gemeen. Nour’s
verloofde ziet in haar huisgenoten zo’n slechte invloed, dat hij haar vrijheid de kop in wil
drukken. Hij gaat daarin zo monsterlijk ver dat de drie besluiten om wraak te nemen.
Het zusterschap dat regisseur Maysaloun Hamoud toont, doet in eerste instantie denken
aan ‘Squad Goal’ films: een groepje met verschillende persoonlijkheden wiens vriendschap
wordt gesmeed door een gemeenschappelijk doel. Maar Hamoud’s even meeslepende als
hoopvolle film “Bar Bahar” is geen formule film.
De titel, “Bar Bahar”, wat ‘tussenin’ betekent, schetst de ongemakkelijke situatie waarin de
drie zich bevinden: worstelend met de grenzen en obstakels die het vrouw zijn en de
Palestijns wortels opwerpen in Israëls meest liberale stad. Er staat voor hen meer op het
spel dan voor de doorsnee ‘Squad Goal’ vrienden: door te rebelleren tegen culturele
normen en te kiezen voor een liberale levensstijl, riskeren ze te worden verbannen door hun
gemeenschap.
Zo bewijst ook de realiteit: de verbeelding van vrijzinnige Palestijnse vrouwen kwam
regisseur Hamoud op een boycot, doodsbedreigingen en de eerste Palestijnse Fatwa sinds
1948 te staan.
"BAR BAHAR" werd door 81 bezoekers gewaardeerd op een 3,63
3