Christian is de gerespecteerde curator van een museum voor moderne kunst, een
gescheiden maar toegewijde vader van twee dochters die begaan is met het milieu en
goede doelen steunt. Zijn volgende tentoonstelling is ‘The Square’, een kunstinstallatie die
voorbijgangers op straat uitnodigt tot onbaatzuchtigheid door hen te herinneren aan hun
sociale verantwoordelijkheid: “The Square is een toevluchtsoord van vertrouwen en
zorgzaamheid. Hierbinnen delen we allemaal gelijke rechten en plichten.”
Maar soms is het lastig om aan je eigen idealen te voldoen: Christian’s slecht doordachte
reactie op de diefstal van zijn telefoon brengt hem in nog veel grotere problemen.
Ondertussen lanceert het pr-team van het museum een hoogst onorthodoxe campagne
voor ‘The Square’. De campagne gaat op sociale media direct viral en de publieke
verontwaardiging brengt meer teweeg voor Christian en zijn museum dan iemand ooit had
kunnen verwachten.
Gouden Palm en European Film Award winnaar ‘The Square’ is een scherpe, intelligente
satire op de hypocrisie en zelfingenomenheid van de kunstwereld en de hogere sociale
klasse die beweert begaan te zijn met de mensheid maar tegelijkertijd neerkijkt op anderen,
of op z’n minst geen idee heeft van de dagelijkse realiteit. Regisseur Östlund sleept de kijker
van het ene pijnlijke moment naar het andere en uit met meedogenloze humor zijn kritiek
op sociale media, kuddegedrag, politieke correctheid en opportunisme.
"THE SQUARE"werd door 98 bezoekers gewaardeerd op een 3,55
4






Mara, een jonge professor die creatief schrijft, worstelt met problemen in haar huwelijk met een experimentele muzikant. Op een dag komt Matt, een charismatische, vrijgevochten auteur uit haar verleden, haar universiteitscampus opwandelen. Verbonden door hun gedeelde interesses groeien de twee geleidelijk naar elkaar toe. Wanneer Mara's man onverwacht haar plannen om haar naar een conferentie buiten de stad te brengen afzegt, gaat Matt met Mara mee. Onderweg groeit langzaam de spanning rond hun ongedefinieerde relatie.
Een eenzelvige rietsnijder vindt het levenloze lichaam van een verkracht en vermoord meisje op zijn rietland. De gewelddadige gebeurtenis zorgt voor onrust in de gesloten dorpsgemeenschap en in het vreedzame leven van de rietsnijder zelf. Gedreven door een onbestemd schuldgevoel gaat hij op zoek naar antwoorden en probeert het kwaad op te sporen. Terwijl hij op zijn kleindochter past, wordt zijn drang om de moord op te lossen steeds groter. Een obsessie waarmee hij zichzelf en zijn dierbaren in gevaar brengt.