Wadjdais de eerste lange speelfilm van een vrouwelijke regisseur uit en in Saoedi-Arabië. Haifaa Al-Mansour (1974) studeerde literatuur in Cairo en film in Sydney. De film was de op één na hoogst gewaardeerde door het publiek op het International Film Festival Rotterdam dit jaar.
Wadjda (10) woont met haar ouders in een buitenwijk van Riyaad, de hoofdstad van Saoedi-Arabië. Ondanks haar conservatieve omgeving is Wadjda een speels kind dat regelmatig grenzen opzoekt. Wanneer het meisje een groene fiets wil hebben, is haar moeder tegen: wat zou de gemeenschap ervan denken? Meisjes fietsen niet. Wadjda zet door en gaat zelf het geld voor een fiets sparen. Haar moeder, die afgeleid wordt omdat haar man een tweede vrouw wil, heeft niet in de gaten wat haar dochter doet om geld te verdienen.
Wadjda zet op een subtiele manier het Saoedische patriarchaat te kijk, een patriarchaat dat langzaam aan het veranderen is. Tien jaar geleden zou deze film in Saoedi-Arabië, waar bioscopen nog steeds verboden zijn, nog niet gemaakt kunnen worden. De verlichte Saoedische prins Waleed Bin Talal, hielp Al Mansour en financierde haar film.
Een bijzondere vermelding verdient Waad Mohammed als Wadjda voor haar innemende en naturel spel.






Mara, een jonge professor die creatief schrijft, worstelt met problemen in haar huwelijk met een experimentele muzikant. Op een dag komt Matt, een charismatische, vrijgevochten auteur uit haar verleden, haar universiteitscampus opwandelen. Verbonden door hun gedeelde interesses groeien de twee geleidelijk naar elkaar toe. Wanneer Mara's man onverwacht haar plannen om haar naar een conferentie buiten de stad te brengen afzegt, gaat Matt met Mara mee. Onderweg groeit langzaam de spanning rond hun ongedefinieerde relatie.
Een eenzelvige rietsnijder vindt het levenloze lichaam van een verkracht en vermoord meisje op zijn rietland. De gewelddadige gebeurtenis zorgt voor onrust in de gesloten dorpsgemeenschap en in het vreedzame leven van de rietsnijder zelf. Gedreven door een onbestemd schuldgevoel gaat hij op zoek naar antwoorden en probeert het kwaad op te sporen. Terwijl hij op zijn kleindochter past, wordt zijn drang om de moord op te lossen steeds groter. Een obsessie waarmee hij zichzelf en zijn dierbaren in gevaar brengt.