De Slowaakse regisseur Martin Sulik (The Garden) schetst in Cigán het treurige lot
van een Slowaakse zigeunerjongen die aan zijn benauwende milieu wil ontsnappen.
Het verhaal begint bij de dood van Adams vader, die volgens de politie door een
auto is aangereden. Voor de zigeuners staat het echter vast dat de man door niet-
zigeuners, door hen de blanken genoemd, uit racistische motieven is vermoord.
Voor Adam heeft de dood van zijn vader grote gevolgen, hij wilde dat zigeuners
zouden assimileren in de Slowaakse maatschappij. Adam’s oom wil juist dat ze zich
in een getto terugtrekken en probeert zijn veertienjarige neefje op zijn criminele pad
mee te krijgen. Adam heeft een groot dilemma, als hij naar school gaat, wordt zijn
oom woedend, maar in het getto, wacht hem een armoedig leven in een gesloten,
bekrompen gemeenschap. Dan hoort Adam ook nog dat zijn vriendin Julka wordt
uitgehuwelijkt aan een rijke Tsjech.
Sulik kijkt met Cigán, dat hij in een bestaand zigeunergetto filmde en waarin de
meeste rollen door zigeuners, zonder acteer ervaring,worden gespeeld, achter de
zigeunermythe en toont wat er werkelijk aan de hand is: fnuikende en destructieve
sociale achterstand.