header

Cinemaarten in Coronatijd
Het is alweer een tijd geleden dat Cinemaarten de laatste film heeft gedraaid. Het lijkt er op, dat het nog een even gaat duren voordat we weer kunnen starten. Het bestuur mist de filmavonden maar ook de gezelligheid en aanspraak van onze leden. Toch willen we als bestuur positief blijven en kijken we uit naar het moment dat we jullie in goede gezondheid kunnen ontvangen.
 
Blijf gezond, let goed op jezelf en je naasten.

Vriendelijke groet,

Bestuur Cinemaarten

 

Wadjdais de eerste lange speelfilm van een vrouwelijke regisseur uit en in Saoedi-Arabië. Haifaa Al-Mansour (1974) studeerde literatuur in Cairo en film in Sydney. De film was de op één na hoogst gewaardeerde door het publiek op het International Film Festival Rotterdam dit jaar.


Wadjda (10) woont met haar ouders in een buitenwijk van Riyaad, de hoofdstad van Saoedi-Arabië. Ondanks haar conservatieve omgeving is Wadjda een speels kind dat regelmatig grenzen opzoekt. Wanneer het meisje een groene fiets wil hebben, is haar moeder tegen: wat zou de gemeenschap ervan denken? Meisjes fietsen niet. Wadjda zet door en gaat zelf het geld voor een fiets sparen. Haar moeder, die afgeleid wordt omdat haar man een tweede vrouw wil, heeft niet in de gaten wat haar dochter doet om geld te verdienen.

 

Wadjda zet op een subtiele manier het Saoedische patriarchaat te kijk, een patriarchaat dat langzaam aan het veranderen is. Tien jaar geleden zou deze film in Saoedi-Arabië, waar bioscopen nog steeds verboden zijn, nog niet gemaakt kunnen worden. De verlichte Saoedische prins Waleed Bin Talal, hielp Al Mansour en financierde haar film.

Een bijzondere vermelding verdient Waad Mohammed als Wadjda voor haar innemende en naturel spel.

 

de 95 bezoekers gaven Wadjda gemiddeld een 4.02
 
4