De 76-jarige Koning Lodewijk de Veertiende doet voor de laatste keer zijn
inspectie van de tuinen die grotendeels tijdens zijn bewind hun vorm kregen. Hij wordt door zijn entourage
in zijn rolstoel teruggebracht naar zijn vertrekken. Hovelingen vragen of hij hun feestjes en
bijeenkomsten zal bijwonen, maar hij bedankt hen vriendelijk. Hij zal zijn slaapkamer niet
meer verlaten. De koning is ziek.

In de uren die volgen wordt langzaamaan duidelijk hoe ziek. In zijn bed probeert Louis tot op
het laatst zijn taken uit te voeren. Niet meer in staat om het vertrek te verlaten, ontvangt hij
daar gezagsdragers, speelt met zijn honden, instrueert zijn achterkleinzoon en luistert naar
roddels over huwbare dames. Lijdzaam doorstaat hij de verschillende stadia van koudvuur,
terwijl de konkelende hovelingen, afgezanten van de kerk, doctoren en zelfs kwakzalvers
rondom zijn bed in spanning zijn iedere moeite en gebaar gadeslaan in de hoop op een
teken van herstel, balancerend tussen de waardigheid van de koning en de oneerbiedige
gevolgen van zijn toestand, in het achterhoofd houdend dat een onsuccesvolle aanpak kan
eindigen in het verlies van privileges of erger nog, in de Bastille. De ontkenning wordt
langzaamaan ingeruild voor zekerheid: de koning is stervende.

Menig film over Lodewijk de Veertiende toont ons graag de overdadige pracht en praal van
het paleis van de Zonnekoning, maar ‘La Mort de Louis XIV’ toont het stervensproces van de
koning bijna alleen vanuit zijn slaapkamer, met slechts een enkel uitstapje naar een
naastgelegen vertrek. De visionaire regisseur Albert Serra creëert zo een beklemmende film,
schilderachtig geschoten met spaarzaam licht in een stijl die nog het meest doet denken aan
de oude meesters. De rijk gedetailleerde film ademt sfeer uit elke porie en er gebeurt
genoeg rondom het sterfbed om de aandacht vast te houden. Dat is mede te danken aan
indrukwekkende prestaties van icoon Jean-Pierre Léaud, de acteur die op 14-jarige leeftijd
Francois Truffaut’s alter-ego speelde in ‘Les 400 Coups’ en daarna opgroeide in talrijke
rollen voor onder andere Agnes Varda, Jean-Luc Godard en Bernardo Bertolucci. Samen met
regisseur Serra brengt hij met tederheid en humor de Zonnekoning terug tot wat hij in
werkelijkheid was: een sterveling van vlees en bloed.

 

 "LA MORT DE LOUIS XIV" werd door 78 bezoekers gewaardeerd met een 3,44

 

4

Welkom bij Cinemaarten

- We draaien films altijd op dinsdagavond om 20:00 uur. De Poorterij is geopend vanaf 19:30 uur. 
- De films worden gedraaid met een pauze (tenzij anders aangegeven)
- Toegangskaarten kunnen online worden besteld! 

FILMKAARTJE KOPEN 

TOEN WE VAN DE DUITSERS VERLOREN WERD DOOR 60 BEZOEKERS GEWAARDEERD MET EEN 3,6

5 december 2023

ANATOMY OF A FALL
anatomyofafall poster

De Duitse schrijfster Sandra woont met haar echtgenoot Samuel en slechtziende zoon Daniel in een afgelegen blokhut. Wanneer Samuel op mysterieuze wijze komt te overlijden, worden zowel kwade opzet als zelfdoding niet uitgesloten. Sandra wordt uiteindelijk van moord beschuldigd. Op het proces, in het bijzijn van Daniel, wordt hun liefdesleven onder de loep genomen.

FILMKAARTJE KOPEN 

12 december 2023

NET ALS IN DE FILM
net als in de film poster

Als Disco-meisje Annabel en New Waver Sander elkaars talent en dromen ontdekken tijdens de schoolmusical in de jaren 80, is de basis voor een muzikale samenwerking gelegd. Maar hun ambities en gevoelens lopen niet altijd gelijk op. Hoe groter het succes, hoe moeilijker het is trouw te blijven aan jezelf en aan elkaar.

19 december 2023

LET OP: aanvang 19:30 uur 

KILLERS OF THE FLOWER MOON
killersoftheflowermoon poster

De jaren 20, Oklahoma. Leden van de Osage-stam worden onder mysterieuze omstandigheden vermoord. Nadat het dodental blijft stijgen, neemt de nieuw opgerichte FBI de zaak op zich. De zaak zal leiden tot een van de grootste misdaadzaken in de Amerikaanse geschiedenis.