De 76-jarige Koning Lodewijk de Veertiende doet voor de laatste keer zijn
inspectie van de tuinen die grotendeels tijdens zijn bewind hun vorm kregen. Hij wordt door zijn entourage
in zijn rolstoel teruggebracht naar zijn vertrekken. Hovelingen vragen of hij hun feestjes en
bijeenkomsten zal bijwonen, maar hij bedankt hen vriendelijk. Hij zal zijn slaapkamer niet
meer verlaten. De koning is ziek.

In de uren die volgen wordt langzaamaan duidelijk hoe ziek. In zijn bed probeert Louis tot op
het laatst zijn taken uit te voeren. Niet meer in staat om het vertrek te verlaten, ontvangt hij
daar gezagsdragers, speelt met zijn honden, instrueert zijn achterkleinzoon en luistert naar
roddels over huwbare dames. Lijdzaam doorstaat hij de verschillende stadia van koudvuur,
terwijl de konkelende hovelingen, afgezanten van de kerk, doctoren en zelfs kwakzalvers
rondom zijn bed in spanning zijn iedere moeite en gebaar gadeslaan in de hoop op een
teken van herstel, balancerend tussen de waardigheid van de koning en de oneerbiedige
gevolgen van zijn toestand, in het achterhoofd houdend dat een onsuccesvolle aanpak kan
eindigen in het verlies van privileges of erger nog, in de Bastille. De ontkenning wordt
langzaamaan ingeruild voor zekerheid: de koning is stervende.

Menig film over Lodewijk de Veertiende toont ons graag de overdadige pracht en praal van
het paleis van de Zonnekoning, maar ‘La Mort de Louis XIV’ toont het stervensproces van de
koning bijna alleen vanuit zijn slaapkamer, met slechts een enkel uitstapje naar een
naastgelegen vertrek. De visionaire regisseur Albert Serra creëert zo een beklemmende film,
schilderachtig geschoten met spaarzaam licht in een stijl die nog het meest doet denken aan
de oude meesters. De rijk gedetailleerde film ademt sfeer uit elke porie en er gebeurt
genoeg rondom het sterfbed om de aandacht vast te houden. Dat is mede te danken aan
indrukwekkende prestaties van icoon Jean-Pierre Léaud, de acteur die op 14-jarige leeftijd
Francois Truffaut’s alter-ego speelde in ‘Les 400 Coups’ en daarna opgroeide in talrijke
rollen voor onder andere Agnes Varda, Jean-Luc Godard en Bernardo Bertolucci. Samen met
regisseur Serra brengt hij met tederheid en humor de Zonnekoning terug tot wat hij in
werkelijkheid was: een sterveling van vlees en bloed.

 

 "LA MORT DE LOUIS XIV" werd door 78 bezoekers gewaardeerd met een 3,44

 

4

Welkom bij Cinemaarten

- We draaien films altijd op dinsdagavond om 20:00 uur. De Poorterij is geopend vanaf 19:30 uur. 
- De films worden gedraaid met een pauze (tenzij anders aangegeven)
- De kaartverkoop aan de kassa gaat dicht om 19:55 uur. Graag rekening mee houden
- Toegangskaarten kunnen online worden besteld! 

FILMKAARTJE KOPEN 

ONE LIFE WERD DOOR 106 BEZOEKERS GEWAARDEERD MET EEN 4,67 (de hoogste score van dit seizoen)

23 april 2024 

LOS COLONOS

loscolonos1 poster

Eind negentiende eeuw tieren de schapenhouders welig in Patagonië. De Britse soldaat Maclenan gaat met de Amerikaanse huurling Bill en de Chileen Segundo op pad om het land op te eisen dat door de staat aan José Menendez werd toegewezen. De aanvankelijk administratieve kwestie ontaardt in een gewelddadige jacht op het inheemse volk. Decennia later poogt Segundo met zichzelf in het reine te komen.

leesmeer

FILMKAARTJE KOPEN 

30 april 2024 

IO CAPITANO

iocapitano poster

De jongemannen Moussa en Seydou willen naar Europa reizen. Hiervoor moeten ze de woestijn in Dakar en de zee trotseren. Naast de gevaren van hun reis, legt het duo ook de menselijke ziel bloot.

leesmeer

7 mei 2024 

THE ZONE OF INTEREST

zoneofinterest poster

Kampcommandant Rudolf Höss woont met zijn gezin in een mooie, ruime dienstwoning met een grote tuin, die grenst aan de muur van Auschwitz. Zijn vrouw Hedwig voelt zich de koning te rijk. In deze omgeving creëert ze een paradijs voor haar gezin, en dit laat ze zich niet meer afnemen.