header

Cinemaarten in Coronatijd
Het is alweer een tijd geleden dat Cinemaarten de laatste film heeft gedraaid. Het lijkt er op, dat het nog een even gaat duren voordat we weer kunnen starten. Het bestuur mist de filmavonden maar ook de gezelligheid en aanspraak van onze leden. Toch willen we als bestuur positief blijven en kijken we uit naar het moment dat we jullie in goede gezondheid kunnen ontvangen.
 
Blijf gezond, let goed op jezelf en je naasten.

Vriendelijke groet,

Bestuur Cinemaarten

Osamu en de jonge Shota zijn net klaar met hun rondes als winkeldieven als ze een klein
meisje zien, dat rillend van de kou op straat verblijft. Ze brengen haar naar hun krappe
woning waar ze als samengesteld huishouden ondanks de armoede een gelukkig leven
leiden.

Osama’s vrouw Nobuyo is niet blij met de extra eter, maar ze kan het niet opbrengen om de
met littekens bezaaide kleuter terug naar haar mishandelende ouders te sturen. Ze
besluiten haar in het schijngezin op te nemen, maar een onvoorziene gebeurtenis legt
geheimen bloot, wat het huishouden flink doet wankelen.

In een interview spreekt regisseur Kore-eda niet van een ‘nepgezin’, maar een
‘lappendekengezin’: een verzameling van outsiders die elkaar liefdevol steunt in een
onsolidaire samenleving. Net als in zijn eerdere films, zoals After the Storm en Like Father,
Like Son, gaat Kore-eda in Shoplifters op zoek naar de definitie van familie. Met meesterlijke
hand schetst Kore-ada een vertederend familieportret, en de onderliggende sociale
boodschap zorgt ervoor dat Gouden Palm winnaar Shoplifters kan worden gezien als een
van zijn meest gelaagde en ontroerende films.

 

 

"SHOPLIFTERS" werd door 147 bezoekers gewaardeerd op een 3,83

 

3